Waarom krijg ik geen pompoen?

“All animals are equal, but some animals are more equal than others” (Animal Farm, George Orwell, 1945)

Deze uitspraak uit George Orwell’s Animal Farm, kwam afgelopen weken in mijn hoofd opborrelen toen ik mijn bestelling op kwam halen. Ik zag regelmatig teleurgestelde gezichten. Van leden die bijvoorbeeld wel pompoen besteld hadden maar géén pompoen kregen.
Dat is balen van teleurstelling als je je verheugd hebt op een lekkere pompoensoep of pasta met pompoen uit de oven. En het is nog eens extra zuur als je ziet dat één van de andere leden wel pompoen heeft gekregen!!! Wat oneerlijk, denk je dan al snel! Waarom zij wel en ik niet?

Een simpele vraag, maar het antwoord is nog niet zo makkelijk te geven.

Omdat we direct inkopen bij de producenten van groenten en fruit, zijn wij genoodzaakt om grotere aantallen af te nemen. Zo kunnen we bijvoorbeeld pompoenen per 10 stuks inkopen. Dat betekend dat we 10, 20, 30 of 40 pompoenen kunnen afnemen, maar geen 13. Tot zover is er niets aan de hand. Er ontstaat natuurlijk wel een probleem als 13 mensen pompoen bestellen. Dan moeten we óf 20 pompoenen bestellen en er 7 over houden, óf we bestellen er 10, maar dan moeten we 3 mensen teleurstellen…

Om al te grote overschotten te voorkomen is gekozen voor de laatste optie. In dit geval zullen er dus 10 pompoenen zijn, terwijl er 13 mensen graag pompoen krijgen.

Maar welke 10 leden krijgen nu pompoen? En welke drie niet? Is het een kwestie van wie het eerst komt wie het eerst maalt? Of worden de pompoenen op alfabetische volgorde onder de leden verdeeld? Of is het een kwestie van toeval?

Het exacte antwoord weet ik (nog) niet. Waarschijnlijk is het niet helemaal te voorkomen dat sommige leden wél en andere géén pompoen krijgen, maar we zullen in ieder geval proberen om duidelijkheid (en openheid) te krijgen over hoe de ‘pompoenselectie’  (en die van andere producten) in zijn werk gaat.

Zodra er meer duidelijkheid is, zullen we dat hier weer posten. In de tussentijd roep ik iedereen op om mee te denken over hoe we zo eerlijk mogelijk met bovenstaande beperking om kunnen gaan; want de FoodCoopNoord, dat zijn wij allemaal.

Laten we streven naar een zo eerlijk mogelijke verdeling van alle bestellingen tussen alle leden. Zodat alle FoodCoopNoord leden ook écht gelijk zijn…