Nieuwsbrief september 2016

We zijn alweer een maand bezig na de zomerstop, en wat eten we weer lekker.

Bioromeo
Afgelopen week zijn Vidary, onze nieuwe penningmeester, en Irene naar Bioromeo gegaan voor een overleg met andere groenteclubs uit het land en met Bioromeo zelf. Hieronder doet Vidary verslag van de opgedane kennis tijdens het overleg. Het is best een boel informatie, maar zeker interessant om te lezen.

Wat ook interessant was, was dat we daarna mochten helpen op het land. Er waren 3 boeren waarbij we konden helpen. Wij koezen voor Chris en Lucas van het bedrijf Zonnegoed. Ontzettend enthousiaste, leuke jonge boeren die een stuk grond pachten van een andere bioboer om zo een start te maken met hun jonge bedrijf. Van Zonnegoed eten wij bijvoorbeeld de mais, venkel, pompoen en palmkool, heerlijk! Het was leuk en leerzaam om te zien hoe trots ze op hun producten zijn, maar ze zijn minstens zo trots op een prachtig veld bodemverbeteraars. Dat is het leuke aan bioboeren, zij zorgen goed voor de bodem. Waar in gangbare landbouw de bodem afsterft, wordt deze door onze boeren geliefkoosd!

14355802_1086567198058236_5898075270210035105_n

Mocht je het leuk vinden om ook eens te helpen op het land, dan kan dat zeker. Stuur mij even een mailtje als je zin en tijd hebt om hard mee te werken op het land, dan regelen we dat!

De vragenronde bij Bioromeo
– Bioromeo deed een nadrukkelijke oproep om te melden als producten niet aan de verwachting voldoen. Voorbeeld de appels die in eerste instantie goed smaakten maar nu melig geworden zijn, uien die te snel rotten, broccoli die eerst mooi is en na 2 dagen al geel. Ze hebben het liefst een foto’tje erbij en een kort maar helder mailtje bijv. Appels bloemig graag 50% of Rode Uien met koprot graag crediteren. Dan past ze dit graag aan, maar weten ze ook dat producten bij andere afnemers ook klachten kunnen veroorzaken.

– Er is een flinke groei in de Foodcoops; het is Bioromeo ook opgevallen dat we lekker draaien op ’t moment, maar dat is ook in lijn met de algehele trend. De groei levert natuurlijk ook wel weer wat uitdagingen op.

– Bij een andere Foodcoop had de rauwe melk vragen opgeleverd qua houdbaarheid. Antwoord was dat de melk 5 dagen in de koelkast houdbaar is de melk wordt dinsdag voor levering getapt, direct gekoeld en de tempex dozen houden ze goed koel (evt aanvullen met koelelement maar zou niet nodig moeten zijn).
Maar als de melk stinkt of dikkig is niet drinken. Zwangere vrouwen of ouderen kunnen het beter niet rauw drinken.
De Yoghurt is langer houdbaar, ook hierbij als stinkt of klonterig is niet consumeren.

– Het fruit assortiment was deze zomer erg beperkt, dit heeft een aantal redenen. Grootste oorzaak is beroerde oogst door weersomstandigheden. Omdat fruit een lastig product is om biologisch te telen zijn er weinig telers beschikbaar. Verder speelt ook de groei van de coops mee. Het fruit wordt vaak in kleine partijen aangeboden, als er dan door alle coops veel blauwe bessen worden besteld kunnen ze niet iedereen leveren en zetten ze het uit voorzorg niet op de lijst. Ze zijn nog wel op zoek naar een fruitteler om mee samen te werken maar lijkt lastig te zijn.
De onderhandelingen met Luigi zijn nog gaande, maar nog niet in vergevorderd stadium, hier gaan ze wel mee door.

– De prijzen van producten zijn soms erg hoog, ook hierbij geldt dat we dit moeten melden, bijv mailtje met prijs van Ecoplaza of AH biologisch dan weten zij ook dat dit speelt.
Wat een rol kan spelen is dat sommige producten in het begin van het seizoen handmatig geoogst worden wat duurder is qua mankracht en pas later in het seizoen mechanisch geoogst en dus goedkoper. Bijv aardappels nieuwe oogst beschadigen sneller en worden handmatig geoogst.

– Oh en ook leuk: Rinie vindt onze locatie de beste van alle coops!

True Pricing

Samenvatting van het verhaal van Krijspijn, de boer van Bioromeo:
Krispijn heeft een goed verhaal gehouden over true pricing.
Hij verwijst naar een youtubefilmpje dat zijn verhaal uitlegt.

Als je de prijs van niet biologische groente vergelijkt met biologische groente dan zou je voor een eerlijke vergelijking ook de belasting op het milieu mee moeten tellen. Bij teelt niet biologische groente wordt het water vervuild met bestrijdingsmiddelen, bij biologisch niet. De reguliere kunstmest met stikstof wordt fabrieksmatig gemaakt met veel co2 uitstoot en vervuiling, in de biologische teelt wordt bijvoorbeeld klaver geteelt en omgespit om de bodem te verrijken met stikstof op natuurlijke wijze de enige co2 uitstoot is van de tractor maar die is beperkt. Bij Koeling wordt veel energie verbruikt, bij onze biologische groente worden zonnepanelen gebruikt om de koeling van stroom te voorzien. En bij het bepalen van de echte prijs moeten ook de transportkilometers worden meegeteld, hoe lokaler hoe beter ivm co2 uitstoot. Dan verspilling, in de reguliere teelt wordt veel groente vernietigd wat afhankelijk van de methode ook veel milieubelasting oplevert. Bij BioRomeo wordt niets verspild, de groente die niet optimaal is wordt tegen gereduceerde prijs aangeboden als 2e keus, verwerkt in salades etc. aangeboden aan lokale koeienboeren voor voer of gecomposteerd.
De niet biologische groente wordt vaak met veel plastic verpakt, onze biologische groente niet.
Al deze elementen samen maken de biologische groente aanzienlijk goedkoper dan de bespoten groente in de supermarkt, alleen is het economisch systeem er niet op ingericht deze kosten ook echt bij de producenten in rekening te brengen en dus is biologisch nog steeds duurder.

Krispijn heeft ook de verkoopprijs van BioRomeo onderbouwd met als voorbeeld de aardappel.
De prijs van de aardappel hangt sterk af van de hoeveelheid opbrengst, die kan sterk varieren een goed seizoen 35 ton een slechte bijv 10 ton in het voorbeeld is uitgegaan van 25 ton. De boer heeft maar beperkt invloed op de opbrengst er spelen veel elementen mee, het weer is niet te beinvloeden, de keuze voor een resistent ras (via kruising ontwikkeld gedurende 40 generaties, er wordt alleen vanuit aardappels geteelt omdat dit voorspelbare eigenschappen oplevert en zaaigoed verschillende raseigenschappen oplevert) wel. Ook de bodemkwaliteit, machine en het product dat het voorgaande jaar is geteelt, vroeg of laat in het seizoen zitten, onkruid (neemt licht water en voedingsstoffen weg van teelt) ziektes als bruinrot etc. spelen mee, evenals het humeur van de boer ;-). Al deze variabelen bepalen de kostprijs/verkoopprijs aanzienlijk.

Het tabelletje wordt nog nagestuurd door Rinie maar het komt in het kort hierop neer:
De vaste kosten worden overgeslagen over de opbrengst:
Landhuur € 1500 per hectare
Erf, gebouwen, etc.
De teeltkosten zijn variabel en worden ook over de opbrengst verdeeld:
Voorbereiding: Omploegen van het land (afschrijvingskosten machines)
Vals zaaibed (een trucje om te doen alsof er geteeld wordt het onkruid komt op en wordt omgewerkt.
Pootgoed
Mest (van lokale koeien)
– Eggen, schoffelden handwieden
– Bewateren
– Loof doodmaken (anders doet loof bij oogst schade aan de aardappels)
-oogstkosten
– opslag schuur
– kosten bewaren drogen (om rot te voorkomen luchtblazen kost electriciteit)
-Sorteren (verwijderen grond, halve- en slechte aardappels)
– Verzekering risico op Bruinrot waardoor niet alleen oogst waardeloos wordt maar de boer ook geen aardappels meer mag telen.
Dan zijn er nog algemene kosten:
– Salarissen
– Boekhouder
– Vergoeding auto’s
– Herinvesteringsopslag
Al deze elementen samen leveren een indirecte kostprijs van € 0,60 op
De Directe kosten zijn:
– Wassen
– Logistiek
Totale kostprijs € 0,95
Komt nog bij verpakkingskosten € 0,10
Verkoopprijs € 1,05 (Dus niet nog een winstmarge bovenop de kosten!)

Als je de prijzen vergelijkt met bijv. de supermarkt zie je dat supermarkten er regelmatig voor kiezen om onder de kostprijs te leveren. Bijv Albert Heijn heeft gecontracteerde telers, die werken op contractbasis, krijgen geen concurerende prijs voor hun producten maar zijn wel verzekerd van hun inkomsten. Andere supermarkten kiezen ervoor om een aantal producten onder de inkoopwaarde te verkopen en die verliezen te compenseren met non-food items waar wel een positieve marge op zit.
Ter ilustratie had Barbara een tabel gemaakt (volgt) met een prijsvergelijking van een gangbaar pakket groente dat door coops wordt afgenomen. Hierbij vergelijkt ze de coops met marge 15% en marge 20% (onze 16% valt dus best mee)
met de verkoopprijzen van Ecoplaza en AH biologisch
Individueel kunnen sommige producten van de coop iets duurder uitkomen dan de Ecoplaza of AH, vooral als er gestunt wordt. Maar gemiddeld zit de 15% marge coop 34% gunstiger dan de Ecoplaza en 25% gunstiger dan AH!

Met dat mooie nieuws besluiten we deze nieuwsbrief.