FAQ

Frequently Asked Questions

Wanneer kan ik mijn bestelling ophalen?

Je kan je bestelling afhalen op woensdag tussen 17.30 en 19.00 aan de Distelweg 83 (achterom) in Amsterdam. We vragen iedereen om eigen tasjes of kratjes mee te brengen om hun bestelling in mee naar huis te nemen. Kun je zelf niet op woensdag ophalen maar heb je wel besteld, vraag dan een ander lid of een kennis om je bestelling voor je mee te nemen. Dat kan via het bestelsysteem of via de groeps-whatsapp.

Waarom is er soms geen uitgifte op woensdag?

We hebben bijna elke woensdag een uitgifte. Soms lukt het niet om woensdag een uitgifte te organiseren i.v.m. feest- en of vakantiedagen. Tijdens de zomervakantie zijn we meerdere woensdagen achter elkaar gesloten. Kijk voor de planning in de agenda.

Tot wanneer kan ik bestellen?

De bestelling wordt over het algemeen geopend van vrijdag 12.00 tot zondag 20.00. Soms wijken de tijden af ivm feestdagen. Hierover wordt dan tijdig een mail gestuurd. Hoe bestellen precies in zijn werk gaat lees je op de bestellen en ophalen pagina.

Ik kan nooit vrijwilligen op woensdag vanwege mijn werk, wat doe ik?

Geef dit aan door een mail te sturen naar info@foodcoopnoord.nl. Schrijf in deze mail ook wat je wel zou kunnen doen voor de vereniging. Ben je bijvoorbeeld goed in PR? Of in een vrijwilligersrooster bijhouden? Of financiële administratie? Ieder lid moet een beetje tijd investeren, dat hoeft niet veel te zijn, maar zonder kunnen we niet overleven. Lees hier meer over wat lid worden inhoud.

Ik kan niet vrijwilligen op de dag dat ik sta ingeroosterd, wat doe ik?

Als je niet kunt vrijwilligen moet je zelf ruilen met iemand. Je kunt kijken wie er de week voor of na jou aan de beurt is en die mensen een mail sturen. Is er een echt noodgeval waardoor je op het laatste moment niet kunt? Stuur dan een mail naar info@foodcoopnoord.nl en naar de andere leden die die dag staan ingeroosterd. Kom je zonder opgaaf van reden niet opdagen, dan vragen we natuurlijk eerst wat er aan de hand was, maar als dit meer dan 1x gebeurd zonder goede reden, dan moeten we je helaas uit de vereniging zetten. Dit klinkt hard, maar alleen met de inzet van iedereen blijft de coop bestaan en iedereen is van elkaar afhankelijk. Lees hier meer over wat lid worden inhoud.

Wanneer sta ik ingeroosterd om bestellingen klaar te zetten?

Leden worden automatisch ingeroosterd in het vrijwilligersrooster. Om de 6 maanden komt er een nieuw rooster. Let goed op het rooster en kijk zelf wanneer je staat ingeroosterd! De leden die staan ingeroosterd krijgen enkele dagen van tevoren een mailtje met informatie over de uitgifte, maar het is belangrijk om je beurt meteen na het plannen in je agenda te zetten, zodat je zeker weet dat je kunt.

Er is iets mis gegaan met de administratie van mijn order of mijn account

Stuur ons een mail naar info@foodcoopnoord.nl en beschrijf het probleem, dan kijken we wat er mis is gegaan en lossen we het op.

Waarom heb ik soms niet precies de hoeveelheid van een product die ik had besteld?

Tijdens de uitgifte krijgen we alle bestelling binnen in grote kratten. De vrijwilligers wegen vervolgens de producten af en verdelen dit per lid. Sommige producten, zoals bijvoorbeeld appels, kunnen we niet precies op de gram afwegen. Het ene lid krijgt dan iets meer dan het andere. Dit verschil houden we zo klein mogelijk, en we houden niet bij wie een paar gram meer of minder krijgt. Bij andere producten, zoals bijvoorbeeld bij kaas, wordt wel nauwkeurig afgewogen tijdens de bestelling en wordt het exacte gewicht direct in de bestelmodule aangepast. Leden krijgen in dit laatste geval het  verschil als een credit weer op de account geplaatst. Lees hier meer over op de bestellen en ophalen pagina.

Ik heb een bedorven product

Zijn er producten die niet kloppen of er niet goed meer uitzien maak dan een foto en stuur dit op naar info@foodcoopnoord.nl. Wij nemen vervolgens contact op met de leveranciers om erachter te komen wat er precies mis is gegaan. Het kan zijn dat er soms producten worden geleverd die er niet meer goed uitzien. We kunnen dit niet zomaar terug sturen naar de leveranciers. Alle kosten die we maken moeten wij als leden ook zelf opvangen.

Sommige producten die ik had besteld zijn niet geleverd

Helaas, dan is er niet voldoende besteld van hetgeen jij heb besteld.. De minimale hoeveelheid zoals afgesproken met de boer is niet gehaald. Alle producten die niet leverbaar blijken te zijn, worden omgezet naar een credit bedrag op je account. Bij de volgende bestelling wordt dit bedrag automatisch afgetrokken van je nieuwe bestelling. Je kunt ‘slim’ bestellen en zo de kans dat je producten krijgt vergroten. Lees hier meer over op de bestellen en ophalen pagina.

Hoe zeg ik mijn lidmaatschap weer op?

Wil je weer stoppen? Jammer. Stuur dan een e-mail naar rooster [at] foodcoopnoord.nl met dat verzoek.

verse, biologische, seizoensgebonden en lokale producten, direct van de boer zonder tussenpersoon