Frequently Asked Questions
Je kunt je bestelling afhalen op woensdag tussen 17.30 en 19.00 bij de VerbroederIJ aan de Johan van Hasseltweg 21 (naast Oostveer) in Amsterdam-Noord. Vanwege onze Zero-Wastedoelstelling vragen we iedereen om eigen tasjes of kratjes mee te brengen om hun bestelling in mee naar huis te nemen. Kun je zelf niet op woensdag ophalen maar heb je wel besteld, vraag dan een ander lid of een kennis om je bestelling voor je mee te nemen. Dat kan via het bestelsysteem of via de groeps-whatsapp.
We hebben bijna elke woensdag een uitgifte. Soms lukt het niet om woensdag een uitgifte te organiseren i.v.m. feest- en of vakantiedagen. Tijdens de winterstop en zomervakantie zijn we meerdere woensdagen achter elkaar gesloten. Kijk voor de planning op het vrijwilligersrooster.
De bestelling wordt geopend op zaterdagochtend rond 10.00 uur en sluit op 20.00. Soms wijken de tijden af ivm feestdagen. Hierover wordt dan tijdig een mail gestuurd. Hoe bestellen precies in zijn werk gaat lees je op de bestellen en ophalen pagina.
Er zijn een aantal andere taken (voorzitter, secretaris, besteller) maar deze kun je pas doen als je een ervaren lid bent. Ook zijn er taken als leveranties ophalen (vis bv) of de leverancier van de groente ’s ochtends opvangen. Dit zijn echter ook taken die op woensdag moeten gebeuren. Lees hier meer over wat lid worden inhoudt. Misschien heb je een partners met wie je de diensten kunt delen? Of je neemt een paar keer per jaar een paar uur vrij…
Als je niet kunt vrijwilligen moet je zelf ruilen met iemand. Je kunt kijken wie er de week voor of na jou aan de beurt is en die mensen een mail sturen. Is er een echt noodgeval waardoor je op het laatste moment niet kunt? Stuur dan een mail naar je team coordinator en naar de andere leden die op die dag staan ingeroosterd. Kom je zonder opgaaf van reden niet opdagen, dan vragen we natuurlijk eerst wat er aan de hand was, maar als dit meer dan 1x gebeurt zonder goede reden, dan moeten we helaas je lidmaatschap beeindigen. Dit klinkt hard, maar alleen met de inzet van iedereen blijft de coop bestaan en iedereen is van elkaar afhankelijk. Lees hier meer over wat lid worden inhoudt.
Ieder lid wordt ingedeeld in een team. In ieder team zitten ongeveer 10 leden die in groepjes van 5 hun uitgiftediensten vervullen. Dit is zo’n vier keer per jaar. Je wordt benaderd door je teamcoordinator voor het plannen van deze diensten. Het overzicht van wie wanneer dienst heeft kun je zien in het vrijwilligersrooster. Het is belangrijk om je beurt meteen na het plannen in je agenda te zetten, zodat je die middag vrij houdt.
Afhankelijk van wat er mis is gegaan kun je verschillende dingen ondernemen:
Je hebt een bepaald product niet gekregen:
Het is altijd mogelijk dat iets niet geleverd is. Kijk daarom meteen bij het ophalen of je alles hebt, en kijk ook naar het schoolbord waarop vermeld staat wat niet geleverd is.
Je dacht nog geld terug te krijgen vanwege niet geleverde producten maar je kredit is minder dan gedacht:
Op de bestelpagina in foodsoft kun je deze link vinden: Bekijk je vorige bestellingen. Je kunt daar voor iedere week zien wat er is afgerekend en wat niet. Ook kun je vanuit die pagina de link vinden naar: Rekeningafschrift. Daar zie je wat je had betaald aan de foodcoop, en wat er uiteindelijk verrekend is.
Tijdens de uitgifte krijgen we alle bestellingen binnen in grote kratten. De vrijwilligers wegen vervolgens de producten af en verdelen dit per lid. Sommige producten, zoals bijvoorbeeld appels, kunnen we niet precies op de gram afwegen. Het ene lid krijgt dan iets meer dan het andere. Dit verschil beperken we tot maximaal 10%. Bij andere producten, zoals bijvoorbeeld bij kaas, vlees, en grotere afwijkingen wordt wel nauwkeurig afgewogen tijdens de bestelling en wordt het exacte gewicht in de bestelmodule aangepast. Leden krijgen in dit laatste geval het verschil als een credit weer op de account geplaatst. Bij de volgende bestelling kunnen ze van dit saldo groente kopen. Lees hier meer over op de bestellen en ophalen pagina.
Zijn er producten echt te slecht zijn om nog te consumeren, meld dit dan bij voorkeur meteen bij het ophalen. Kom je er pas thuis achter maak dan een foto en stuur deze bij voorkeur op via de whatapp groep. Zit je niet in die groep kijk dan in het rooster wie de besteller van de week was en stuur de foto naar die persoon. Zij koppelen dat vervolgens terug naar de leveranciers en in de meeste gevallen kan dit dan verrekend worden.
Helaas, dan is er niet voldoende besteld van hetgeen jij hebt besteld.. De minimale hoeveelheid zoals afgesproken met de boer is niet gehaald. Alle producten die niet leverbaar blijken te zijn, worden omgezet naar een credit bedrag op je account. Bij de volgende bestelling wordt dit bedrag automatisch afgetrokken van je nieuwe bestelling. Je kunt ‘slim’ bestellen en zo de kans dat je producten krijgt vergroten. Lees hier meer over op de bestellen en ophalen pagina.
Ook kan het zo zijn dat het product toch niet leverbaar bleek en in zijn geheel niet is gearriveerd. En in een enkel geval was de geleverde hoeveelheid te weinig en vis je achter het net. Ook dan wordt je gecrediteerd.
Wil je weer stoppen? Jammer. Stuur dan een e-mail naar rooster [at] foodcoopnoord.nl met dat verzoek.